09377000080
سبد خرید 0
« بازگشت به لیست مقالات | شنبه 21 خرداد 1401 در ساعت 2 : 16 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

تردمیل که به نام‌های دیگری همچون دو ثابت، دو درجا و دو برقی معروف است، یکی از دستگاه‌های متداول ورزش هوازی به شمار می‌آید. ورزش با این دستگاه به کاهش وزن و چربی‌سوزی کمک بسیاری می‌کند. علاوه بر این، استفاده از گزینه شیب تردمیل می‌تواند در افزایش استقامت و قدرت بدنی، کالری سوزی و همچنین افزایش ظرفیت قلبی و عروقی تاثیر زیادی داشته باشد.

اما چگونه باید از این شیب استفاده کرد؟ چه افرادی نباید از آن استفاده کنند؟ کدام عضلات هنگام استفاده از آن تقویت می‌گردند؟ در این مقاله قصد داریم به این سوالات پاسخ دهیم و بیشتر در این زمینه صحبت کنیم. پس اگر علاقه‌مندید از طریق شیب دستگاه تردمیل با سرعت بیشتری به تناسب‌اندام برسید، پیشنهاد می‌کنیم این مقاله را از دست ندهید.

شیب و سرعت دستگاه تردمیل چه تاثیری بر کالری سوزی و کاهش وزن دارند؟

هنگامی که در بیرون از خانه و در فضای باز می‌دوید با سربالایی، سرپایینی، تپه و ناهمواری مواجه می‌شوید و همین فراز و نشیب‌های جاده‌ای باعث می‌شود که کالری سوزی بیشتری را تجربه کنید. اما آیا می‌شود هنگام ورزش با دستگاه تردمیل خانگی یا دستگاه تردمیل باشگاهی، این محیط و پستی‌وبلندی را شبیه‌سازی کرد؟ بله! می‌توانید این چالش‌ها را هنگام ورزش با این دستگاه از طریق تنظیم شیب تردمیل به‌آسانی انجام دهید. ورزشکاران با افزایش شیب دستگاه، محیط بیرون را برای خودشان شبیه‌سازی می‌کنند و از این طریق بدون آسیب رساندن به مفاصل، ماهیچه‌هایشان را تقویت می‌نمایند.

هنگامی که شیب تردمیل را افزایش می‌دهید، بدون این که به مفصل‌ها و ماهیچه‌هایتان آسیبی وارد شود، ضربان قلبتان نیز افزایش پیدا می‌کند. در واقع با بیشتر شدن رفتن شیب دستگاه، بدون افزایش سرعتتان، می‌توانید چربی‌سوزی و کالری سوزی بیشتری را تجربه کنید. البته بهتر است از یک حد مناسب شیب استفاده کنید و به‌جای تند کردن بیش از حد آن، بر روی استقامت بدنتان تمرکز نمایید. این تمرین‌ها بایستی شامل راه‌رفتن ملایم و سریع در فاصله‌های متفاوت باشد تا در شیوه انجام تمرینات نیز تنوع ایجاد شود. هر چه شیب دستگاه تردمیل بیشتر شود، چربی‌سوزی و کالری سوزی نیز بیشتر می‌گردد. البته هنگامی این اتفاق می‌افتد که سرعت دویدنتان کم نشود.

افزایش شدت و سختی تمرین یکی از عواملی است که به کاهش وزن ختم می‌شود. علاوه بر این، سطح ضربان قلب هم شاخص مناسبی است که به‌وسیله آن می‌توان سطح تمرین را تعیین و مشخص کرد. هنگامی که با استفاده از دستگاه تردمیل، ورزش می‌کنید باید ضربان قلبتان را در محدوده 70 تا 85 درصد حداکثر ظرفیت بدنتان نگه دارید. با این شیوه، بدن شما در منطقه چربی‌سوزی باقی می‌ماند. البته باید این نکته را در نظر داشته باشید که اگر ضربان قلبتان به بیشتر از 99 درصد حداکثر ظرفیتش برسد، امکان بروز مشکلات قلبی و عروقی مثل حمله قلبی و سکته افزایش پیدا می‌کند. دستگاه‌های تردمیل پیشرفته به حسگر ضربان قلب تجهیز شده‌اند و تعداد ضربان قلبتان را بر روی نمایشگر نمایش می‌دهند.

چه افرادی نباید هنگام تمرین، از شیب تردمیل استفاده کنند؟

استفاده از دستگاه تردمیل با یک شیب متعادل و سرعت زیاد برای افرادی که زانودرد دارند به‌هیچ‌وجه توصیه نمی‌شود و نباید این کار را انجام دهند. اما برای افرادی که زانودرد ندارند گزینه مناسبی است. افراد بدون درد زانو بهتر است بعدازاین که روی این دستگاه تعادل پیدا کردند دستگیره‌های آن را رها کنند. به این دلیل که مصرف کالری با گرفتن دستگیره‌ها و تکیه دادن به آن‌ها کاهش پیدا می‌کند. علاوه بر این، این کار باعث به‌هم‌خوردن فرم بدن می‌گردد.

علاوه بر افرادی که دچار زانودرد هستند، افرادی که دارای کمردردهای مزمن هستند نیز نباید با استفاده از شیب تردمیل ورزش کنند. چون عضلات پایین کمر این‌گونه افراد ضعیف است. این‌گونه افراد باید تمریناتشان را با سرعت کم شروع کنند و به‌تدریج و به‌آرامی شدت تمرین را افزایش دهند. طبق پژوهش‌های صورت‌گرفته، شیب 3 درصدی دستگاه تردمیل، تاثیرات منفی روی پاها را کاهش می‌دهد و این فشار واردآمده را حدود 24 درصد کم می‌کند.

نکته شایان توجه این است که راه‌رفتن و دویدن بر روی دستگاه تردمیل بهتر است به صورتی باشد که دست‌هایتان با وزن بدنتان همراه باشند. به این شکل که دست‌ها را همراه با حرکت پاها به جلو و عقب ببرید. همچنین زاویه دستانتان هم باید 90 درجه و در دو طرف بدن باشد.

هنگام ورزش با شیب تردمیل کدام یک از عضلات درگیر می‌شوند؟

دستگاه تردمیل یکی از معدود دستگاه‌های ورزشی است که هنگام ورزش با آن، همه قسمت‌های بدن درگیر می‌شوند. این دستگاه ورزشی هوازی باعث می‌شود عملکرد همه ارگان‌های بدن بهبود پیدا کند. هنگام تمرین با این دستگاه، ماهیچه‌هایتان با حرکت‌های آزاد و شل و سفت شدن، کالری می‌سوزانند. در ادامه به عضلاتی که هنگام استفاده از شیب تردمیل درگیر می‌شوند اشاره خواهیم کرد.

تاثیر روی زانوها

هنگامی که بر روی شیب تردمیل راه می‌روید یا می‌دوید ماهیچه‌های پشت‌پایتان یا همان همسترینگ و چهار سر ران تقویت می‌گردند. علاوه بر این با افزایش شیب این دستگاه، بار موجود بر همسترینگ و باسنتان افزایش می‌یابد و باعث سفت و خوش‌فرم شدن این قسمت می‌شود.

تاثیر شیب تردمیل بر نشیمنگاه بدن

این دستگاه روی نشیمنگاه بدنتان نیز تاثیر می‌گذارد. با دویدن بر روی شیب دستگاه تردمیل، ماهیچه‌های باسن و همسترینگ شما برای تولید نیروی محرک با یکدیگر همراه می‌گردند. در نتیجه با هر گامی که برمی‌دارید عضلات این قسمت از بدنتان از طریق انقباض و انبساط باعث تقویت می‌شوند. با استفاده از شیب این دستگاه ورزشی، چربی‌های اضافی باسن از بین می‌رود و باعث می‌شود قسمت نشیمنگاه، فرم بهتری پیدا کند.

قسمت ساق پا

یکی دیگر از عضلاتی که هنگام دویدن بر روی شیب تردمیل درگیر می‌شود، عضلات ساق پا است. با هر گامی که برمی‌دارید ماهیچه‌های ساق پا به حرکت در می‌آیند. علاوه بر این، دویدن روی تردمیل، ماهیچه‌های جلوی ساق را هم درگیر می‌کند و باعث تقویت آن‌ها می‌گردد.

تاثیر شیب تردمیل بر مرکز بدن

بین قسمت لگن و قفسه سینه، استخوانی وجود دارد که وظیفه آن راست و قائم نگه‌داشتن بدن است. ورزش بر روی دستگاه تردمیل بر روی مرکز بدن نیز تاثیرگذار است. در واقع هنگام راه‌رفتن یا دویدن، ماهیچه‌های مرکز بدن باعث عمود ماندن بدن می‌گردند. هرقدر این عضله قوی‌تر باشد، استقامت کل بدنتان نیز بیشتر می‌گردد. در حقیقت می‌توان گفت این عضله، تعادل انسان را حفظ می‌کند. وظیفه این ماهیچه، انتقال نیرو از قسمت پایین‌تنه به بالاتنه است. به همین دلیل زمانی که می‌دوید دست‌هایتان هم به طور ناخودآگاه به حرکت درمی‌آیند.

جمع‌بندی و سخن پایانی

در این مقاله درباره همه آنچه باید درباره شیب دستگاه تردمیل و تاثیر آن بر تقویت عضلات بدانیم، صحبت کردیم. با استفاده از شیب این دستگاه می‌توان علاوه بر چربی‌سوزی، کالری سوزی و رسیدن به کاهش وزن، عضلات را نیز تقویت کرد.

ارسال نظر

نام شما :
ایمیل :
تلفن تماس :
متن پیغام :
10 / 10
از 1 کاربر
نمایش همه
علاقه مندی ها ()